Bokförlaget Max Ström, 2024-03-18

Foto: David Brohede

20 år efter bärgningen – ny skildring av försvunna DC-3:an

Den 19 mars är det 20 år sedan bärgningen av den DC-3:an som försvann spårlöst en sommardag år 1952. Mer än 50 år efter dess försvinnande uppdagades sanningen om dess försvinnande, och det bärgade flygplanet berättar en unik historia om kalla krigets vansinne och villkor. Nu släpps boken DC-3:an – Att bärga historien, en suggestiv och tankeväckande bok om ett nedskjutet svenskt militärflygplan, politiskt spel och anhörigas mångåriga sökande efter sanningen.

Foto: Carl Douglas

Topphemligt uppdrag

Den 13 juni 1952 lyfte ett spaningsflygplan från Bromma flygplats. Ombord fanns åtta personer. Deras uppdrag var topphemligt. Två timmar efter start förlorades radiokontakten med flygplanet. En stor räddningsaktion var snabbt igång men förutom en gummibåt med spår av sovjetisk ammunition hittades ingenting. DC-3:an var borta.

Historien om ett nedskjutet spionplan

Foto: Carl Douglas

I boken låter man bilder på föremål som legat på Östersjöns botten berätta historien om det nedskjutna spionplanet. Armbandsuret som visar tidpunkten för nedslaget, nylonstrumpan som navigatören hade knuten om halsen som amulett, den sönderbrända signalspanings-utrustningen, hålen i flygplanskroppen från träffar av granater, den slitna plånboken och pilotens dagbok som slutar abrupt den 13 juni 1952.

Foto: Carl Douglas

Djupdykning i haveriutredningen

Boken djupdyker i haveriutredningen och berättar om den komplicerade bärgningen av flygplanskroppen – från 127 meters djup till ett hypermodernt museum. Genom tidigare opublicerade fotografier från marinens bärgning av flygplanet och den efterföljande haveri-utredningen fördjupas kunskapen och känslan kring DC-3:ans öde både i dåtid och nutid.

Teamet bakom boken

Carl Douglas är historiker, dykare och fotograf.

Björn Hagberg är författare, arkeolog samt researcher och manusskribent för dokumentärfilm.

Martin Widman är vetenskapsjournalist och dokumentärfilmare.