Post Scriptum - Christer Strömholm

Provläs

Utgivningsdag: 2012-08-09
Recensionsdag: 2012-08-23

»Segern är vunnen för Strömholm [...] Den känns redan som en klassiker«DN.»Ett liv i svartvitt [...] Det är en magnifik volym formgiven av Patric Leo som förutom bilderna innehåller den mest utförliga biografin om Christer Strömholm hittills«SVD»En bredare bild av fotogurun«DI Weekend»a spectacular journey into the world of a genius«ASX »Ett stycke kulturhistoria [...] konst på allra högsta nivå - helt fantastiskt«SVTChrister Strömholm är en av världens främsta 1900-talsfotografer och hans konstnärskap är ett av de mest betydande i vår fotografiska historia. Förutom sitt eget bildskapande med många utställningar och en rad böcker startade han även Fotoskolan i Stockholm som utbildade många av Skandinaviens nu ledande fotografer, bland andra Anders Petersen, Dawid, Kenneth Gustavsson och Gunnar Smoliansky. Post Scriptum är den i särklass största monografin över Christer Strömholm och hans liv. Detta verk omfattar närmare 270 av Christer Strömholms absolut bästa bilder och ett sextiotal komplementbilder, en biografi av författaren Johan Tell samt essäer av journalisten Carole Naggar och galleristen Christian Caujolle, bildas något som kan komma att bli ett framtida standardverk inom ämnet fotografi.Boken finns i två språkversioner (svensk och engelsk).Fotografiska i Stockholm visade i samband med bokens utgivning en stor utställning av Christer Strömholms verk.Under sin livstid blev Christer Strömholm tilldelad många utmärkelser, bland annat det internationella Hasselbladspriset, guldmedalj i Rencontres d’Arles och professorstitel i fotografi av regeringen.

Sagt om Post Scriptum - Christer Strömholm»Strömholms PS till eftervärlden [...] Tio år efter Christer Strömholms bortgång ges hans fotografiska testamente ut«TT Spektra»en grundbult i fotoboksamlingen«SVD»En snyggt förpackad bildskatt och äntligen med riktigt bra tryck [...] Ett måste i varje bokhylla (och på varje soffbord), oavsett om man föredrar pocketböcker, tegelstensromaner, kioskdeckare eller fotoböcker«fotografibloggen.se»Strömholms favoriter. Hans fotografier lämnar ingen oberörd«Vi Läser»Mästerligt. Svindlande vackra bilder, suggestiva, intagande och drabbande. Det råder liksom ingen tvekan om varför Strömholm är en av vår tids mest betydelsefulla [...] Borde bläddras igenom av varenda fotointresserad - flera gånger.«EXPRESSEN Söndag»Med blick för smärtan i livet [...] för den som vill närma sig Christer Strömholm, mannen, myten, fotografen, är det här en bra - och som bokverk - mycket vacker början«NA»Giganten Christer Strömholm i helfigur«ÖP»Bilder av det sköra livet [...] Nestor är ett överanvänt ord som dessutom inte klingar särskilt vackert. Men ibland är det svårt att undvika. Att Christer Strömholm gång på gång dubbas till nestorn inom svensk fotografi är ett sådant exempel. Både som pedagog i den legendariska Fotoskolan och som fotograf har han lämnat ett större avtryck än någon annan. Och han har inte nått toppen av sin bana.«UNT»Årets Julklapp«Fotografisk Tidskrift»Det finns ingen början eller slut på Christer Strömholms berättelse. Alla bilder är viktiga och ingen bild är viktigare än någon annan«SYDSVENSKAN»Strömholm en gång för alla. Både "nybörjare" och "veteraner" har all anledning [...] att köpa boken!«Tidningen FOTO»ett lysande dokument, formgiven av Patric Leo, över en av landets riktigt stora fotografer, kanske den allra största« DAGENS ARBETE»Under Christer Strömholm berömda kyss ryms två kilo fotografier. Post Scriptum. Hundratals fotografier. Ett livsverk. Bok(slut) över femtio års fotograferande. Ett halvt sekel bilder«NSD »Post Scriptum är en näst intill oumbärlig bok«NT»Om man är det minsta intresserad av fotografi så är denna bok en helt nödvändig investering. Jag sorterar in den på klassikerhyllan«Norrbottens-Kuriren»en lycka att komma över boken Post Scriptum«Gunnarssonforum»Rekommenderas. Toppklass«Tidningen FOTO

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2012-08-23 Fotograf: Christer Strömholm Formgivare: Patric Leo Mått: 225 x 271 x 47 mm Vikt: 2110 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789171261748 (2012-08-09)

Fler böcker av författaren