Mats Ek

Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2011-05-26
Recensionsdag: 2011-03-15

»Ett praktverk [...] ett absolut måste [...] ett samspel mellan text och bild som är alldeles, alldeles lysande« SVT Gomorron
»Ett andlöst vackert verk som lyckas med det svåra att i bokform fånga lite av dansens dramatik och magi« Vi Läser
»Under väldigt lång tid trodde jag att balett var något ganska tråkigt. Men så blev jag medlurad på Cullbergbaletten, på något som Mats Ek hade koreograferat - och vips hade jag trillat dit. Synd bara att det inte går att fånga i bild, tänkte jag. Tills jag såg Lesley Leslie-Spinks bilder« DN.

Mats Ek är en av vår tids mest uppmärksammade koreografer. Cullbergbaletten och Mats Ek är affischnamn i hela världen. Hans omtolkningar av klassiker som Carmen eller Giselle sätts upp om och om igen på de internationella dansscenerna. Detta stora och aldrig tidigare sammansatta verk om Mats Ek berättar om hans danskonst först och främst i bilder. Fotografen Lesley Leslie-Spinks har följt Mats Ek sedan 1970-talet och har som ingen annan tolkat rörelsen, uttrycket och dramatiken i hans verk. I Leslie-Spinks unika bildmaterial kommer man nära både den enskilda dansaren och det sammansatta verket. Boken följer Mats Eks utveckling från hans första egna koreografi 1976 genom nästan 40 olika verk fram till solot för Sylvie Guillem, Ajö, som hade premiär på Sadlers Wells i London våren 2011.Boken innehåller även bilder från familjen Eks privata album.Dans- och teaterkritikern Margareta Sörenson beskriver Mats Eks konstnärskap i en längre essä i boken och ger värdefulla nycklar till varje verk.Boken är tvåspråkig, med svenska och engelska i samma utgåva, och innehåller även en DVD med verket Gammal och Dörr, skapad speciellt för Mats Eks mor, koreografen Birgit Cullberg. Denna unika film har aldrig visats för en större publik.

Sagt om Mats Ek»Ett praktverk med hundratals bilder i färg och svartvitt [...] Hon tillåter inte rörelserna att stelna utan fångar upp dem, liksom dansarnas linjer i precis rätt ögonblick, så att bilderna får spänst, fart och kraft. Hon laddar dem med energi fylld av verkens dramatik, lekfullhet och inte minst humor.«FOTO »en mycket vacker bildbok och en utmärkt present till alla som uppskattar dans och vackra fotografier. Det är intressant att läsa de förklarande texterna till bilderna och om Mats Eks liv och arbete i Margareta Sörensons essä [...] en bok som håller att ligga framme så att man kan titta på Lesley Leslie-Spinks underbara bilder i omgångar«Teatermagasinet» Läcker dansbok «CONNOISSEUR »Riktigt härligt tittgodis [...] rekommenderas«TV4 Nyhetsmorgon »Praktverk med dansbilder« www.fotosidan.se »Hon [Lesley Leslie-Spinks] har som ingen annan kunnat förmedla rörelsen, uttrycket och dramatiken i hans [Mats Ek] verk« Kulturens värld »Öga för rörelse« SvD »fantastiska frysta ögonblick från repetitioner och legendariska föreställningar« Sveriges radio - Kulturnytt »Leslie-Spinks har fångat rörelsens dynamik, dansarnas uttryck, koreografins inre väsen - Mats Ek!« www.dansportalen.se »an exceptionally beautiful book« DANCE EUROPE »ett stycke modern klassisk svensk konst« www.gunnarsson.blogspot.com »väldigt fina och dramatiska bilder som verkligen fångar dansögonblicken. Det här är helt klart en bok som den dansintresserade inte får missa!« Blandad Konfekt Blogg
»Strålande bokverk« DANSTIDNINGEN »en fantastisk fotobok« Kortedala och Gamlestads biblioteksblogg

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2011-03-15 Genre: Livsstil, hobby och fritid Fotograf: Lesley Leslie-Spinks Formgivare: Patric Leo Thema-kod: Pappersvaror Mått: 226 x 297 x 31 mm Vikt: 1960 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789171261519 (2011-05-26)

Mats Ek

Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2011-05-26