Strindbergs världar

Fotograf: Bengt Wanselius
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2012-05-09
Recensionsdag: 2012-05-09

»Lysande om rastlös Strindberg [...] oundgänglig om Strindbergs världar, inre såväl som yttre har Björn Meidal skrivit en lysande bok [...] omistlig för den som vill läsa om Strindberg«SVD»Detta kommer att bli standardverket om Strindbergs liv och skrifter under en lång tid framöver. Och så är den överdådigt illustrerad med dels bilder av Strindberg, dels samtida fotografier av de städer och bebyggelser han uppehöll sig i.«POLITIKEN»På varje sida i detta enastående storverk finns rader man vill citera. Men framförallt allt är boken den mest bildrika som gjorts över honom. Jag har suttit försjunken i timmar, förundrats över hur många fotografier som finns bevarade för eftervärlden och som gör att man tycker sig komma denne litteräre gigant riktigt nära.«Aftonbladet»Ny Strindbergs biografi visar hela bilden [...] Strindbergsårets tyngsta bok är praktverket Strindbergs världar med lika mycket bild som text. En bok där det blir tydligt hur Strindberg konstruerade sig själv som författarpersonlighet och varumärke«UNT»a magnificent volume«The Irish TimesFör första gången har nu en heltäckande fotografisk biografi över Sveriges mest inflytelserike författare och dramatiker utkommit. Strindbergsforskaren Björn Meidal har med hjälp av fotografen Bengt Wanselius skapat en unik skildring av Strindberg och hans liv. I detta praktverk visas över femhundra samtida fotografier från Strindbergs alla världar – Stockholm, skärgården, Berlin, Paris och alla de miljöer som på olika sätt formade den världsberömde dramatikern och författaren.I femton generöst formgivna kapitel får vi följa med i Strindbergs liv och kreativa process, på möten med kärlekar, vänner och fiender och inte minst på alla resor runt om i Europa. Ingen kan som Björn Meidal beskriva Strindbergs liv, extravaganta personlighet och mångsidiga verk, kunnigt och med en stor portion humor. De många bilderna hjälper oss att kliva rakt in i Strindbergs tid.Björn Meidal, professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet, är en av världens mest välmeriterade Strindbergsforskare som medverkat i otaliga vetenskapliga projekt och som innehaft gästprofessurer på bland annat Humboldt-Universität i Berlin, Catholic University, Washington, D.C, University of Pennsylvania, Philadelphia, och University of Maryland i USA.Bengt Wanselius är en välkänd teater- och dansfotograf som i över femton år var Dramatens husfotograf där han dokumenterade såväl svenska som internationella teateruppsättningar. Han är också en av landets mest erfarna bildredaktörer, prisbelönt med Augustpriset för sin stora bok Regi Bergman.

August Strindberg dog den 14 maj 1912 och i samband med 100-årsminnet presenterar Fotografiska museet i Stockholm utställningen "Bilden av Strindberg". Utställningen innehåller över 50 moderna kopior av unikt bildmaterial från Strindbergsmuseet och är delvis baserad på boken Strindbergs världar.

»får svindel av hur Strindberg stiger upp ur sin grav och går oss till mötes i praktverket Strindbergs världar«Helsingborgs Dagblad

»Om du bara ska ha ett praktverk om August från detta Strindbergår, så torde detta möta alla förväntningar. Kaffeborden må digna under tyngden av detta verk, men det finns en skön lätthet i formgivningen som gör läsandet lustfyllt. Textmässigt är det rakt igenom lysande.«SVD»Ett praktverk i ord och bild«Dala-Demokraten»En humoristisk och heltäckande resa i Strindbergs Europa. Över 500 samtida fotografier - miljöbilder, porträtt, resedokument, föreställningsbilder, målningar,illustrationer lockar med på en fantasieggande historielektion [...] En fantastisk bok att både bläddra och drunkna i«Barometern»Det är ett i alla avseenden storslaget porträtt av författaren och hans samtid i inspirerande fotografisk gestalt.«Nerikes Allehanda»Boken är ett mästerverk, värt att både bläddra och drunkna i«Tidningen Kulturen

»rakt igenom lysande«SVD»Desto mer jag bläddrat och läst i detta praktverk om en av Sveriges mest omskrivna författare och dramatiker desto mer övertygas jag om att detta är en av få böcker om August Strindberg som man faktiskt behöver«IKON1931.SE»ett fantastiskt bildmaterial [...] en omfattande, akademiskt vederhäftig och spirituellt välformulerad levnadsteckning« Axess

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2012-05-09 Fotograf: Bengt Wanselius Formgivare: Patric Leo Mått: 230 x 289 x 49 mm Vikt: 2630 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789171261625 (2012-05-09)

Fler böcker av författaren